پاورپوینت کتاب: مکاتب فلسفی و آرای تربیتی – فصل دوم صفحه ۳۴ تا ۵۸ – فایل با طراحی شیک و جذاب مناسب کنفرانس می باشد.
- برای مشاهده محصولات بیشتر
اینجا کلیککنید.
- جهت پشتیبانی محصول در تلگرام {کلیک} کنید.
- فایل شامل 15 اسلاید می باشد.
- اسلاید های پاورپوینت دارای تصاویر می باشد.
- فایل دارای فهرست مطالب موضوع می باشد.
- بعد از دانلود پاورپوینت را از حالت ZIP استخراج کنید.
- پاورپوینت کتاب: مکاتب فلسفی و آرای تربیتی – فصل دوم صفحه ۳۴ تا ۵۸
- {فهرست مطالب}
- فلسفه تربیت چیست؟
- تفاوت فلسفه تعلیم و تربیت
- مفهوم پرورش (تربیت)
- رابطه مجاورت و موازی
- رابطه ظرف و مظروفی
- تربیت از دیدگاه های مختلف
- ابعاد تربیت
- اهمیت و ضرورت تربیت
- سرایت فرهنگ
- عوامل دیگر
پاورپوینت کتاب: مکاتب فلسفی و آرای تربیتی – فصل دوم صفحه ۳۴ تا ۵۸
- فلسفه تربیت چیست؟
فلسفه تربیت به عنوان یک رشته علمی، به بررسی چیستی، چرایی و چگونگی تربیت می پردازد و از مبانی فلسفی و شیوه های مختلف برای تحلیل و نقد نظام های تربیتی استفاده می کند.
این حوزه به تبیین نظریه ها، اهداف، سیاست ها و روش های آموزشی می پردازد و در تلاش است تا با ارائه رهنمودها و تحلیل ها، به بهبود فرآیندهای تربیتی کمک کند.
تاریخچه فلسفه تربیت نشان می دهد که این تلاش های فکری از سوی فیلسوفان و مصلحان، تأثیر قابل توجهی بر نظام های آموزشی کشورهای مختلف داشته است و در جهت دهی به اقدامات جوامع مؤثر بوده است.
سولتیس (۱۳۸۶) فلسفه تربیت را به سه بعد حرفه ای، شخصی و عمومی تقسیم کرده و برای هر یک ویژگی های متمایز ارائه می دهد.
- بعد حرفهای
هدف از فلسفه ورزی تربیتی، تحلیل و ارزیابی مسائل آموزشی به صورت منطقی و اندیشمندانه است.
فیلسوفان تربیتی در این بعد بیشتر به تأمل و فهم عمیق مسائل پرداخته و ابزارهایی برای روشن سازی تفکر مربیان فراهم می کنند.
- بعد شخصی
این بعد شامل مجموعه ای از عقاید شخصی مربی درباره کارهای صحیح و ارزشمند در تعلیم و تربیت است.
فلسفه ورزی شخصی به مربیان کمک می کند تا معنا و تعهد شخصی برای هدایت فعالیت های خود پیدا کنند.
- بعد عمومی
تفاوت بین فلسفه تعلیم و تربیت در ابعاد شخصی و عمومی بررسی می شود.
بعد عمومی به هدایت و راهنمایی اعمال افراد در جامعه می پردازد و فواید آن شامل تصریح آرزوهای مشترک در تعلیم و تربیت و فراهم آوردن فرصت های لازم برای هدایت اندیشمندانه است.
همچنین، سولتیس به مفهوم جدیدی اشاره میکند که به فلسفه تربیتی خاص برخی مدارس و مؤسسات موفق مربوط می شود و آن را «ایدئولوژی عمومی نهادینه شده در یک نظام تربیتی مشخص» نامیده است.
- تفاوت فلسفه تعلیم و تربیت
تفاوت بین فلسفه تعلیم و تربیت در ابعاد شخصی و عمومی بررسی می شود.
بعد عمومی به هدایت و راهنمایی اعمال افراد در جامعه می پردازد و فواید آن شامل تصریح آرزوهای مشترک در تعلیم و تربیت و فراهم آوردن فرصت های لازم برای هدایت اندیشمندانه است.
همچنین، سولتیس به مفهوم جدیدی اشاره میکند که به فلسفه تربیتی خاص برخی مدارس و مؤسسات موفق مربوط می شود و آن را «ایدئولوژی عمومی نهادینه شده در یک نظام تربیتی مشخص» نامیده است.
- مفهوم آموزش (تعلیم)
مفهوم آموزش در واقع به دو مفهوم عام و خاص تقسیم می شود.
در مفهوم عام، آموزش شامل هر انتقال مفاهیم و تأثیر گذاری بر ذهن فراگیر به منظور ایجاد یادگیری است.
این تأثیر گذاری می تواند به صورت رسمی و از پیش طرح ریزی شده در مراکز آموزشی یا به صورت خود به خودی اتفاق بیفتد.
در مفهوم خاص، آموزش به شکل طرح ریزی شده بین آموزگار و یک یا چند یادگیرنده به صورت کنش متقابل انجام می شود.